4/17/2009

Brunei Melabur di SDC?

demam durian runtuh


Brunei turut tidak melepaskan peluang melabur di Sabah Development Corridor. Perkara ini diterangkan Awang Matusin Orang Kaya Sura Tuba, iaitu delegasi kerajaan Brunei yang mengadakan lawatannya di sini semalam.

All of us would like to get to know better as to what the SDC can offer potential investors from Brunei”

"It is our responsibility to disseminate this information to the business community in Brunei so that they can benefit from the opportunties available in the SDC"

Sabah Development Corridor merupakan sebuah rancangan pembangunan selaras yang mampu memperrancak perkembangan taraf sosioekonomi negeri ini. Berdasarkan Plan Tindakan menyeluruh, stigma ini memerlukan perbelanjaan besar bagi menggembleng penuh faktor-faktor pengeluaran. Sekali gus menarik para pelabur luar untuk mengambil bahagian dalam SDC ini.

Pembabitan Brunei dalam SDC adalah melibatan pelaburan pada akuakultur dan industri rumpai laut. Jesteru, mereka juga menyasarkan untuk membangunkan aktiviti pelancongan.

"Among the areas that we are looking at includes the aquaculture and seaweed industry. Another possibility is developing tourism activities in the Brunei Bay, especially the homestay industry,"

Jangkaan terhadap SDC untuk mencapai matlamat masih kesamaran. Walau pun, tampak pembinaan sana sini rancak bermula. Apa yang dikhuatiri, tidak semua akan menikmati peluang ekonomi yang diwujukkan nanti.

Lebih membimbangkan, ada sesetengah pihak yang cuba main LOBI dengan tujuan dapat mengambil bahagian daripada pihak tertentu.


wueek.. sapa dulu


Pernah berlaku. Memang tidak dinafikan, bukan saja kroni2 yang agresif dalam hal ini. Malah, Bapa Kroni pun berkelakuan sedemikian. Inilah dikatakn Bapak Borek, Anaknya Rintik.

Pernak terjadi sebelum ini. Masalah ini ada berkaitan dengan NEPOTISME. Benda ini, suatu kelaziman di kalangan kontraktor mahu pun kaki+angan.

Ada si Anu, sanggup pergi ke Tawau, walhal kadandnya di sebelah Kawasan Pantai Timur. Begitu jauh sekali pelayaran yang dilakukan, semata-mata hendakkan kontrak pembangunan Institusi sebelah Institusi Latihan Perindustrian (ILP)

Dengan senang si Anu Berjaya memiliki kontrak tersebut. Suatu ketika dia dan geng pergi makan durian yang keasyikan hendak runtuh saja.

Believe it or NOT?

2 ulasan:

admin berkata...

Salam buat penganalisis Ekonomi..

-teruskan komentar anda.. Sy pasti suatu hr anda jd org hebat Eco.. Sy doa dr sini..

Me berkata...

Wkuslm..

Insyallah Syeikh..

Doakn ja jdi p'analisis eko sbh..

amboi (saya doa dri sini) mahu jdi org JHor ke? aisehmen~