5/16/2009

Sketsa Panjang Darfur

Darfur meliputi sebuah kawasan mempunyai jumlah penduduk seperti singapura. Walau bagaimanapun, epilog berpanjangan yang mengorbankan puluhan ribu manusia. Ditambah lagi dengan migrasi penduduk cuba menyelamatkan diri daripada tradegi berdarah.



Kini, Darfur diibaratkan kawasan yang lengang daripada sebarang kesibukan aktiviti tempatan. Permasalahan puak yang tidak pernah menemui jalan penyelesaian. Jesteru, paras kemiskinan tinggi benar-benar menjadikan Darfur seperti pepatah melayu, jatuh di timpa tangga.





konflik perang dingin memuncak.. lebih 200,000 terkorban ekoran daripada pertelingkahan persenjataan




Untuk memulihkan semula Darfur, pihak bertanggungjawab harus terlebih dahulu menyelesaikan konflik permusuhan berlensakan pemberontakan menggulingkan kerajaan Sudan. Hal ini bukan satu masalah yang senang diatasi. Kenapa? Aspresiasi masyarakat Darfur terhadap pemerintah dipisahkan dengan perasaan tidak berpuas hati dan kecewa.





kais pagi makan pagi, kais petang makan petang



migran penduduk pun mencecah 2.5 juta. Berdasarkan laporan kajian dibuat pemerhati PBB. (Sumber Wikipedia Ensiklopedia Bebas)




Sering kali menjadi perhatian akan krisis jangka panjang yang melanda Darfur adalah masalah sumber keperluan hidup. Darfur ialah sebuah kawasan diklasifikasikan sebagai kawasan bergurun. Purata hujan tahunan pula minimal sekali dan masyarakat banyak bergantung pada sungai sebagai jaminan kepada jangka hayat berterusan.



Demikian juga musim kemarau berpanjangan. Sumber air bawah tanah adalah alternatif bagi menyeimbangi kebergantungan kepada air sungai.



Ekosistem darfur sangat rendah bagi dijalankan aktiviti penanaman. Tidak hairan jika Darfur sangat sulit dan isu nutrisi berterusan membelenggu kehidupan masyarakat. Kanak-kanak kekurangan nutrien untuk menjamin mereka ternyah daripada sebarang jangkitan virus mahu pun kuman.





Hanya ini teman sepermainan



Masa depan suram kanak-kanak Darfur



Lebih menyedihkan lagi, potensi kanak-kanak Darfur untuk membesar secara normal pun terjejas. Hal ini apabila sumber makanan yang sedikit mampu merencatkan tumbesaran khususnya bayi yang baru dilahirkan.


Tiada ulasan: